NFF

IDRETT ER MER ENN BARE FOTBALL

IDRETT ER MER ENN BARE FOTBALL

llustrasjonsbilde: Norges Idrettsforbund

Reidar Schjei
UEFA A-lisens
Diplomtrener NIF/Olympiatoppen

Overordnet mål for all idrett

Norges Idrettsforbund (NIF):
-Målet med valg av idrett er at barn og unge skal oppleve trygghet, fellesskap, mestring og idrettsglede. Da er det viktig at trenere, lagledere foreldre, både sportslig og sosialt bidrar til å nå idrettens eget mål om:
“Flest mulig, lengst mulig.”

NIF tiltak ved frafall
De fleste sier at de driver med idrett fordi det er gøy, det sosiale aspektet, lagånden og følelsen av tilhørighet. — Hovedfunnene viser at ungdom slutter med idrett fordi det blir for proft og seriøst, og at det oppstår et krysspress. Flere av ungdommene rapporterer også at de ikke føler seg gode nok.
-Spør de som er i ferd med å slutte direkte om de ønsker andre aktiviteter enn det klubben, idrettslaget tilbyr i dag. Spør de om de kan tenke seg å bidra med andre roller: Kanskje de går med en drøm om å være trener, dommer, styremedlem eller en frivillig som utfører andre oppgaver?

La barna ta egne valg

Erfaring viser at gutten, jenta selv tar valget av den idrett man mestrer best.
Deres valg er hva de «kjenner på kroppen» som eksempel:
Det er ikke gøy lenger, det er kjedelig, bestevenner som slutter.

Forbilder

Barn- ungdom motiveres av sine «forbilder», som eksempel Erling Braut Haaland (fotball verdens beste) Ada S Hegerberg (fotball verdens beste)
Jakob Ingebrigtsen (friidrett verdens beste) Henny Ella Reistad (håndball, verdens beste) Sander Sagosen (håndball verdens beste) Maren Lundby (skihopper verdens beste), med mange, mange flere.

Hvor ofte prøver foreldre å påvirke dette, som den idrett de selv valgte og likte best? Hvor ofte prøver vi som trenere påvirke dette?
«Er du ikke på alle treninger, vil du ikke spille fra start»
Reflekter over dette, har dere noen eksempler på at slikt har skjedd?
TA gjerne ta debatten på FB sida:

Alle som rollemodell

Derfor er det svært viktig at trenere, ledere, foreldre i alle idretter vet hvordan man skal tilpasse dette slik at alle får mulighet til å teste ut hva man liker best. Da handler mye om kunnskap, formidling og tilretteleggelse av klubben, idrettslaget, foreldre, med vekt på trenerens rolle:
1.Kunnskap, formidling og rollemodeller
2.
Grunnleggende behov, utvikling og gjennomføring
3.
Foreldre sin påvirkning i treningsmiljøet
For å få innsikt, svar på dette anbefales denne artikkelen: klikk link
Påvirkning i treningsmiljøet for barn og ungdom
link: fotballtreneren.no merk: (link2 til Olympiatoppen er endret)